Gartner: Wie Entscheider dank des Hype Cycle auch in wirtschaftlich schwierigen Zeiten den richtigen Zeitpunkt für die richtigen Technologien finden

Donnerstag, 6. November 2008 11:56
Gartner

Laut dem IT-Marktforschungs- und Beratungsunternehmen Gartner bauen Staaten wie auch Unternehmen auf Innovationen, um die Produktivität zu erhöhen und das Wirtschaftswachstum anzuheizen. Grundlegende Studien sind dabei meist nicht nötig; entscheidend ist das Aufgreifen der wichtigsten Innovationen. Gerade in Zeiten von Rezession ist es dann umso wichtiger für diese veranlassten Innovationen einzutreten. Gartner hat die Bedeutung des richtigen Zeitpunkts für die Einführung in dem Buch „Mastering the Hype Cycle: How to Choose the Right Innovation at the Right Time“ untersucht.

„Es gibt drei Kriterien für das Finden des richtigen Zeitpunktes zur Umsetzung von Innovationen: Wie sehr bringt Sie die Innovation weiter, wie ausgereift ist die Neuerung und wie gut kann Ihr Unternehmen mit der Innovation und den damit verbundenen Risiken umgehen“, sagt Mark Raskino, Vice President und Gartner Fellow, sowie Co-Autor des Buches. „ Der Hype Cycle ist ein sehr nützlicher Ratgeber gerade bei Konjunkturabschwächung. Unternehmen nutzen den Hype Cycle um den strategischen Wert Ihrer Entscheidungen zu überprüfen und zu entscheiden, was in Ihrem Projektportfolio verbleiben und was aussortiert werden sollte. Gerade unter Zeitdruck ist es einfach, Fehlentscheidungen zu treffen, die man später bitter bereut.“

Weitere Informationen finden Sie in unten angehängter Pressemeldung im Original. Weitere Informationen zum Gartner Symposium ITxpo 2008 in Cannes finden Sie auch hier:

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in Englisch:

Cannes, France, 6 November 2008 — Companies and nations rely on innovation to improve productivity and fuel economic growth, but they don’t necessarily have to excel at originating research to be competitive –adopting and applying key innovations successfully is what really matters, according to Gartner, Inc. In times of recession and uncertainty, defending  key innovation choices becomes critical, Gartner examines the importance of technology adoption timing in the newly released book “Mastering the Hype Cycle: How to Choose the Right Innovation at the Right Time”, published by Harvard Business Press.

Mark Raskino, vice president and Gartner Fellow, is co-author of the book, and is discussing the latest findings from the book during Gartner Symposium/ITxpo 2008, held from 3-7 November in Cannes, France. Mr Raskino and Jackie Fenn, vice president and Gartner Fellow, and co-author of the book, call the repeated pattern of over inflated expectations, subsequent disillusionment, and eventual assimilation the “hype cycle” (examples of the hype cycle graphic are included here).

“To make a good decision about when to adopt an innovation, you need to balance three variables: how potentially valuable the innovation is to you, how mature the innovation currently is, and how good your organisation is at tolerating and managing risk,” Mr Raskino said. “The hype cycle is a particularly useful management decision tool when organisations are entering a downturn. Use the hype cycle to check the strategic wisdom of your decisions about what to drop and what to keep within your project portfolio. It’s easy to make mistakes under time pressure that you will bitterly regret later in the economic cycle.”

“The goal is to be selectively aggressive in adopting innovations that could cut costs – which sounds simple but can be deceptively difficult to achieve when everyone around you becomes risk averse,” he added. “The constant barrage of positive and negative hype, the peaks and troughs of hype cycles for every innovation pressure organisations to respond unwisely by adopting too early, giving up too soon, adopting too late, or hanging on too long. These are the four traps of the hype cycle.”

It would be really easy for companies to cancel some key IT enabled business change projects in 2009 simply because they are based on ‘unfashionable’ technologies the market has recently turned against. Once you know how that ‘trough of disillusionment’ process works, it becomes clear that ditching some of these might be the worst decision you could make.

While it’s important to understand the traps that can snare unwary adopters, it’s equally important to examine the opportunities that arise from the inevitability of the hype cycle.

“We see two types of opportunities arising from the hype cycle. The first set of opportunities comes from timing your adoption of each innovation with precision to optimise the amount of value you can derive. If you’re going to invest your organisation’s time and money in an innovation, you want to make sure not only that it’s the right one but that you jump in at the time that gives you the longest lifetime value at an acceptable level of risk,” Mr Raskino said.

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